11 July 2007

Kebesaran Allah s.w.t.





Dalam kereta tadi, aku terbaca tentang galaksi dan terpanggil aku untuk mencoret tentangnya di blog aku ini..Bumi, matahari, planet-planet yang wujud adalah berada di dalam Galaksi Bima Sakti..Di samping planet Bumi dan planet-planet lain di dalam Galaksi Bima Sakti, terdapat banyak lagi bintang-bintang lain yang masih belum dapat diteroka..Berapakah keluasan Galaksi Bima Sakti ini?Andaikan ianya bulat, maka jarak dari satu hujung ke satu hujung lagi adalah 100,000 tahun perjalanan cahaya..100,000 ker 100,000,000, aku tak ingat..Tapi biar 100,000 atau 100,000,000, ianya tetap perjalanan yang jauh..

Tetapi di dalam alam semesta ini terdapat bukan hanya Galaksi Bima Sakti, tetapi banyak lagi galaksi-galaksi lain bertebaran di alam semesta ini..Dikatakan ada 100 billion galaksi di alam ini..Allahuakbar..Betapa besarnya alam semesta Allah ciptakan ini..Jika dinisbahkan dengan galaksi-galaksi yang ada, maka kita di planet bumi ini ibarat sebutir telur ikan di tengah-tengah lautan luas..Telur ikan ok lagi, tapi aku rasa bukan telur ikan, tapi zarah-zarah kecil yang memang tak dapat dilihat..Luas betul alam ini..Kerdilnya kita..

Antara galaksi lain yang wujud di alam semesta ini adalah Andromeda..Kalau korang tengok Astro chanel 17 (AXN), adakan rancangan Andromeda..tapi aku tak minat rancangan tu..

ALLAH berfirman dalam dalam Surah ke-25 Al Furqaan ayat 61:
Maha Suci Allah yang menjadikan di langit gugusan-gugusan bintang dan Dia menjadikan juga padanya matahari dan bulan yang bercahaya.

Ini Galaksi Bima Sakti.. Dalam B.Inggeris
disebut Milky Way

5 comments:

Gadis said...

ada bercita2 nak jadi angkasawan negara gak ker,

Barunakbelajar said...

Dulu sebenarnya aku pass temuduga jadi angkasawan negara..tp sajer jer..bg can kat muzafar..

Barunakbelajar said...
This comment has been removed by the author.
yanmaneee said...

yeezys
yeezy boost 350
supreme clothing
curry 7
hermes handbags
yeezy
jordan 6
pandora jewelry
kobe sneakers
yeezy shoes

Unknown said...

my website see post look at this website browse this site linked here helpful hints