24 August 2007

Pendekkan Penulisanmu

Setelah aku mengkaji tulisan-tulisan di blog aku dan blog orang lain, aku mendapati post yang panjang tidak akan dibaca atau kurang dibaca oleh pelawat-pelawat web..Orang hanya suka membaca suatu yang ringkas dan padat serta menarik..Walaupun post yang panjang itu menarik, memang orang akan susah nak baca..Contoh post aku Untuk Suami atau Bakal Suami..Best baca tu tapi memang orang tak baca..(Atau Aku Jer Rasa BEst Baca)..Tapi yang penting kalau nak tulis post, tulis pendek-pendek jer.. Macam post aku yang ini..

Satu lagi kalau korang letak gambar kat post, memang boleh menambah tarikan untuk orang membacanya..Tapi kena gambar yang sesuai la..Okla sampai sini..kita berjumpa lagi di lain siaran..Majulah Blog untuk Goblok..Hahaha..Gurau jer..

p/s: Pelik aku..Kenapa tiba-tiba aku rasa terpanggil untuk menulis pasal ini..

4 comments:

Ikhwan Hayat said...

Ikut pengalaman aku menulis dan membaca blog, memang selalunya blog entry yg panjang memang orang malas baca.

Tapi memang kadang sebab isi yg kita nak tulis memang panjang, tak boleh la nak pendekkan. Kalau panjang, yang penting ialah

1) Setiap paragraph kena pendek-pendek. Atau letak dlm bentuk point.
2) Letak gambar-gambar sebagai selingan.
3) Gunakan tajuk yg mengujakan.
4) Mulakan paragraph pertama dgn ayat yang mengujakan.

Yg no (2) tu mmg bagus sebenarnya, sbb pembaca tak terasa mcm selambak text byk sgt, walaupun sebenarnya byk. Tapi mcm aku, kadang malas nak buat sbb malas cari gambar ;P

p.s: Sorry la, mcm panjang pulak comment ni :D

Barunakbelajar said...

Gila..Otai dah bersuara..Hahah..Tq atas nasihat ko..

Anonymous said...

Ya ya aku setuju. Hehe.

Anonymous said...

off white
supreme outlet
bapesta
kd 12
golden goose
off white clothing
golden goose outlet
OFF-White
air jordan
kd 15